Boom na fotowoltaikę będzie trwał
Sunday Polska
Boom na fotowoltaikę będzie trwał – aż 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycje w energię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat ze względu na przyszłe oszczędności finansowe.
Badanie zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku dla Sunday Polska jasno wskazuje, że boom na fotowoltaikę trwa i będzie trwał przez kilka najbliższych lat. Wysokie zainteresowanie technologią fotowoltaiczną wśród właścicieli domów jednorodzinnych w Polsce. To przede wszystkim efekt dobrego postrzegania tej technologii pozyskiwania energii ze słońca. Aż 77% posiadaczy własnej mikroelektrowni dobrze lub bardzo dobrze ocenia działanie domowej elektrowni słonecznej. A 60% respondentów swoją decyzję inwestycyjną motywuje przyszłymi oszczędnościami finansowymi, jedna czwarta zaś względami ekologicznymi.
Boom na fotowltaikę – kluczowe dane
Badania Sunday Polska wykazały, że:
- 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycje w domową elektrownię słoneczną w ciągu najbliższych trzech lat;
- 60% przyszłych inwestorów swoje plany inwestycyjne argumentuje spodziewanymi oszczędnościami finansowymi;
- 57% właścicieli domów jednorodzinnych, wybierając dostawcę technologii fotowoltaicznej, kieruje się jakością komponentów;
- 54,4% przyszłych posiadaczy fotowoltaiki za poważne wyzwanie uważa koszty inwestycji;
- 77% posiadaczy paneli fotowoltaicznych dobrze lub bardzo dobrze ocenia funkcjonowanie własnej elektrowni słonecznej. Ich zdaniem dzięki fotowoltaice wysokość rachunków za energię elektryczną spadła średnio aż o 65%;
- 67% właścicieli domów jednorodzinnych planuje inwestycję w fotowoltaikę.
Niemal 7 na 10 uczestników badania Sunday Polska, którzy są właścicielami domów jednorodzinnych i nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, zadeklarowało chęć jej wykonania w ciągu najbliższych trzech lat. Tylko niespełna 9% badanych nie planuje takiej inwestycji – głównie osoby do 29 roku życia.
Główną motywacją przyszłych właścicieli instalacji fotowoltaicznej są oszczędności finansowe. Dla 60% z nich to kluczowy czynnik decydujący o podjęciu decyzji o inwestowaniu w energię słoneczną. Pozytywny wpływ fotowoltaiki na domowe finanse potwierdzają rachunki za prąd. Według ankietowanych posiadających instalacje fotowoltaiczne koszty energii elektrycznej spadają średnio o 65%. Nie dziwi zatem wysoki współczynnik zadowolenia z inwestycji, który kształtuje się na poziomie 77%.
Czym kierują się Polacy, wybierając dostawcę dostawcy technologii?
W badaniu Sunday Polska zapytaliśmy respondentów o czynniki determinujące wybór dostawcy paneli fotowoltaicznych. Zdecydowana większość z nich (aż 57%) jako najważniejsze kryterium doboru dostawcy technologii wskazała jakość paneli.
Innymi ważnymi czynnikami wyboru firmy instalującej fotowoltaikę były między innymi:
- dobre opinie o firmie – ważne dla 49% ankietowanych;
- wsparcie w uzyskaniu dofinansowania – istotne dla 46% respondentów;
- czas realizacji zlecenia – czynnik wskazany przez 45% badanych.
Co ciekawe, tylko 1 na 5 przyszłych inwestorów, wybierając dostawcę technologii PV, kieruje się długością okresu gwarancyjnego.
– Wybór firmy dostarczającej instalację fotowoltaiczną jest kluczowym elementem budowy domowej elektrowni słonecznej. Jest to decyzja na lata. Dlatego nie jesteśmy zdziwieni, że to właśnie jakość odgrywa tutaj kluczową rolę. Jako renomowany dostawca zarówno usług i technologii skupiamy się przede wszystkim na jakości naszej oferty. Wspieramy cały proces inwestycyjny, od początku do końca. Naszym atutem jest pomoc w uzyskaniu dofinansowania oraz szybka realizacja zleceń. Dzięki temu spełniamy oczekiwania naszych klientów – Lidia Kłosowska, Dyrektor Komunikacji, Marketingu i Wsparcia Sprzedaży w Sunday Polska
Koszty instalacji największym wyzwaniem dla inwestorów
Przyszli inwestorzy w zieloną energię dość jednoznacznie – 54% ankietowanych – wskazali, że to właśnie koszty są dla nich największym wyzwaniem, a zarazem barierą powstrzymującą ich przed instalacją paneli fotowoltaicznych. Jednakże warto zauważyć, że dla niemal połowy ankietowanych – 45,1% – istotną zachętę stanowią ulgi i dotacje.
– Odpowiedzi badanych właścicieli domów jednorodzinnych jasno pokazują trwający obecnie boom na fotowoltaikę. Dwóch na trzech właścicieli domów jednorodzinnych deklaruje gotowość do inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat. Jest to dla nas bardzo dobry prognostyk, świadczący o potencjale i dynamicznym rozwoju rynku słonecznej energii w Polsce. Jestem przekonana, że szereg programów wsparcia i dofinansowania rozwoju domowych elektrowni jest w stanie zniwelować barierę, jaką są koszty inwestycji w fotowoltaikę. Tym bardziej, że w drugiej połowie roku rusza trzecia edycja Programu Mój Prąd – dodaje Lidia Kłosowska.
Szczegóły badania
Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o. dla Sunday Polska w terminie 1-12 luty 2021 na próbie N = 1 044 dorosłych Polaków remontujących własne domy jednorodzinne. Badanie miało zasięg ogólnopolski i zostało przeprowadzone techniką CAWI (ankieta internetowa).
Oprac. Redakcja
CZYTAJ TAKŻE: Mój Prąd 2021 dopiero od lipca!
Fotowoltaika dla firm – jakie wsparcie w 2021 roku?