Samochód w firmie

Jerzy Liniewicz, jurek.l@ihz.pl

Każdy przedsiębiorca budowlany musi mieć do dyspozycji samochód lub nawet większą ich ilość. Trudno wyobrazić sobie sprawne działanie firmy bez pojazdu. I nie może to być pojazd byle jaki, pierwszy lepszy. Samochód dla firmy budowlanej musi spełniać kilka kryteriów, a najlepszy pod tym względem jest samochód dostawczy.

Przestrzeń

Przestrzeń ładunkowa to bez wątpienia najważniejszy „składnik” dobrego samochodu firmowego. Sprawa jest oczywista – w samochodzie musi się zmieścić określony ładunek. Raz mniejszy (np. w małej firmie remontowej wiozącej farby czy chemię budowlaną plus drabinę i narzędzia), kiedy indziej całkiem spory (typowa poważniejsza „akcja transportowa” to przewóz stolarki okiennej do inwestora).Wymiana całej stolarki w standardowym mieszkaniu to około 4-5 okien i duże drzwi balkonowe, a w przypadku domu jednorodzinnego sprawa jest jeszcze bardziej „pojemna” i trzeba się liczyć z koniecznością przewiezienia nawet kilkunastu okien, drzwi. To i waży, i zajmuje miejsce. A co zrobić z przewozem mebli, dużej ilości materiałów budowlanych, sporych narzędzi, a także ludzi z ekipy budowlanej? Bez pojemnego samochodu nic się tu nie poradzi. Producenci samochodów oferują jednak sporo modeli znakomicie dostosowanych do różnego typu zadań transportowych. Modele te różnią się rodzajem przestrzeni ładunkowej (konstrukcje otwarte/zamknięte), wielkością i pojemnością tej przestrzeni (od około 1 m³, poprzez wersje pośrednie, aż do kilkunastu m³), a konkretny wybór musi odzwierciedlać obecne, a nawet przyszłe (przewidywane) potrzeby firmy. Czasem wystarczy mniejszy i prosty samochód, który bazuje na konstrukcji samochodu osobowego, ale ma zamkniętą, całkiem użyteczną przestrzeń ładunkową. Nie zmieścimy w niej co prawda stolarki dla domu czy dużych mebli, ale na pewno w sposób bezpieczny możemy używać takiego samochodu do transportu narzędzi bądź ograniczonej ilości innych niezbędnych produktów. Dla małej firmy to dobra oferta – choćby na początek. Jednak najbardziej popularne i wszechstronne są oczywiście samochody z innej klasy – mamy na myśli typowe samochody dostawcze z zamkniętą przestrzenią ładunkową. Jest ich na polskim rynku wiele i niemal każdy europejski, koreański lub japoński producent ma je w swoje ofercie. Takie „woły robocze” na kołach to wizytówka firm budowlanych. A do ich prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B.

„Dostawczak” jest naj…

Klasa samochodów dostawczych to szeroka i wszechstronna gama rozwiązań i modeli. Wozy z tego segmentu mają kilka wersji rozstawu osi, kabin czy wysokości dachu. Napędzane są różnymi silnikami, a ich przestrzeń pasażerska i robocza bywa różnie aranżowana. Trudno w jednym artykule opisać całą tę złożoność, ale trzeba mieć świadomość, że jest ona faktem. Producenci starają się odpowiedzieć na potrzeby firm budowlanych, a te są różne. I stąd bierze się aż tyle wersji samochodów dostawczych. Każda z tych wersji pasuje do określonej działalności firmy i odpowiada na określone zapotrzebowanie robocze. Firmy budowlane na pewno znajdą wersję odpowiednią dla siebie. Warto pokazać jednak przykładowe rozwiązania o charakterze modelowym – taki dobry standard, który ilustruje problem. Co powinien oferować dobry „dostawczak” – oto jest pytanie? O przestrzeni ładunkowej już wiemy. Naprawdę bardzo przyzwoity wynik w tej konkurencji to około 15 m³ przestrzeni do załadunku oraz możliwość umieszczenia ładunku o długości nieco ponad 4 metry. Takie parametry mają największe modele. O jednej sprawie zapomnieć nie można. Dobrze jest móc dużo do samochodu wpakować, ale równie dobrze, by ów ładunek bezpiecznie (czyli w całości) dowieźć na miejsce. Tutaj samochód też musi się popisać i dysponować skutecznymi rozwiązaniami antykradzieżowymi oraz możliwością zabezpieczenia przewożonych przedmiotów podczas transportu. Przydatny może być hak holowniczy umożliwiający holowanie przyczepy. Można w niej umieścić dodatkowy „tonaż”, by szybciej i efektywniej przetransportować to, co akurat mamy przewieźć.

Lista życzeń

W obecnych czasach najbardziej liczy się ergonomia i funkcjonalność używanych przez człowieka urządzeń. Urządzenie ma sprawnie działać, być przyjazne i bezpieczne. Tego samego oczekujemy od samochodów. Jak ma się to do samochodu dostawczego? W oparciu o powyższe zasady można sporządzić listę wymagań i oczekiwań, którymi powinien się kierować potencjalny nabywca takiego samochodu. Choć specyfikacja poszczególnych modeli może w różnym stopniu spełniać powyższe warunki (a i potrzeby użytkownika bywają różne), to warto wiedzieć, co na takiej liście może się znaleźć. Analiza ofert producentów aut i wymagań użytkowników daje podstawę do tego, by stwierdzić, że listę tę, poza kwestią wielkości przestrzeni ładunkowej, tworzą przede wszystkim:

  • ergonomia – możliwości transportowe, sprawny załadunek/rozładunek, bezpieczeństwo człowieka i przewożonych elementów, możliwość efektywnej pracy ludzkiej i jej komfort, poszanowanie ludzkich sił;
  • dostęp do przestrzeni ładunkowej – stopień zintegrowany z tylnym zderzakiem jest tu nieocenioną pomocą dla osób mających w taki czy inny sposób do czynienia z ładunkiem;
  • uchwyt do mocowania ładunku – gwarantuje zabezpieczenie ładunku i przewożenie go w sposób bezpieczny;
  • oświetlenie przestrzeni ładunkowej – komfort i bezpieczeństwo pracy podczas różnych czynności, np. załadunku/rozładunku czy selekcjonowania przewożonych przedmiotów;
  • drzwi boczne – muszą być wytrzymałe i dające się łatwo przesuwać, by umożliwić ludziom swobodny i bezpieczny dostęp do przestrzeni ładunkowej i pracę w niej;
  • drzwi tylne – ich skrzydłowa konstrukcja także zapewnia swobodny dostęp do przestrzeni ładunkowej i ułatwi bezpieczna pracę ludziom, przyczyniając się także do bezpieczeństwa ładunku;
  • charakterystyka, poziom bezpieczeństwa, osiągi i wyposażenie samochodu – tu wchodzi w grę wiele spraw – oszczędny i mocny silnik, komfort i (bogate) wyposażenie auta (szacunek dla ludzkich sił i zdrowia, łatwość prowadzenia i manewrowania), rozwiązania wzmacniające bezpieczeństwo jazdy, technologie proekologiczne), design.

Warto też z kalkulatorem w dłoni przeanalizować sprawy serwisowania samochodu, warunki gwarancyjne/pogwarancyjne, koszty eksploatacji, bo i to się liczy (a nawet przelicza) i żaden przedsiębiorca nie może tych spraw pominąć.

Podsumowując krótko sprawę samochodu firmowego – w tym przypadku głównie samochodu dostawczego – trzeba stwierdzić, że przedsiębiorca budowlany ma w czym wybierać zarówno, jeśli chodzi o markę „dostawczaka”, jak i jego konkretny model (wersje, konfiguracje). To dla biznesmena dobra wiadomość, ponieważ w tym akurat przypadku duża konkurencja na rynku działa na jego korzyść i realnie zwiększa szansę znalezienia dobrej oferty. Pozostaje jedynie wykorzystać samochód w taki sposób, by zwiększyć też własną konkurencyjność.

 


Leasing – podstawowe informacje

Co do kwestii sfinansowania zakupu samochodu dla firmy, najlepszym rozwiązaniem wydaje się leasing. Wybrane i istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy korzyści z leasingu są następujące:

  • Podatkowe – opłata wstępna i raty leasingowe mogą stanowić w całości koszt uzyskania przychodu – korzyści podatkowe niedostępne w przypadku finansowania zakupu środka trwałego poprzez finansowanie kredytowe, a w efekcie – przyspieszenie amortyzacji podatkowej inwestycji;
  • Elastyczne struktury opłat – możliwość dopasowania rat leasingowych do sezonowej działalności klienta;
  • Brak obciążenia bilansu – dla firm z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw typowa dla rynku transakcja leasingowa nie obciąża bilansu firmy, tzn. korzystający nie wykazuje zobowiązań leasingowych w swoim bilansie;
  • Mniej formalności – doceni to każdy przedsiębiorca, który i tak na co dzień musi zajmować się wieloma często uciążliwymi sprawami formalnymi związanymi z prowadzeniem firmy.

Źródło: Opr. JL na podstawie materiałów Spółdzielczego Banku Powiatowego w Piaskach.


 

Oceń artykuł
[Głosów:0    Średnia:0/5]