Ubezpieczenia: Na kogo skarżymy się najczęściej?
Katarzyna Butkiewicz, specjalista ds. komunikacji i ubezpieczeń Ubea.pl
Rzecznik Finansowy podsumował ubiegłoroczne skargi na towarzystwa ubezpieczeń. Na których ubezpieczycieli Polacy skarżyli się najczęściej?
Co roku, zawsze na początku wiosny, Rzecznik Finansowy publikuje swoje sprawozdanie dotyczące działalności w minionym roku. Jego działania obejmują między innymi rozpatrywanie wniosków o interwencje, które składają klienci ubezpieczycieli i osoby poszkodowane.
Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl postanowili więc sprawdzić, na których ubezpieczycieli Polacy skarżyli się najczęściej. Co ważne, analiza uwzględnia udział poszczególnych firm ubezpieczeniowych w całym rynku polis komunikacyjnych (dział I) oraz majątkowych (dział II).
Ubezpieczenia komunikacyjne
Na początek eksperci Ubea.pl przyjrzeli się ubezpieczeniom komunikacyjnym. W tabeli zamieszczonej poniżej można sprawdzić liczbę wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego dotyczącą polis z tego działu.
– Podobnie jak w poprzednich latach zdecydowanie najwięcej takich skarg (1346) dotyczyło ubezpieczeń dla kierowców sprzedawanych przez PZU SA. Na kolejnych miejscach uplasowały się dwie firmy z rynkowego podium: STU Ergo Hestia SA (623 skargi) oraz TUiR WARTA SA (390 skarg) – wylicza Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.
Po uwzględnieniu udziału rynkowego wiodących ubezpieczycieli okaże się jednak, że wypadli oni dobrze lub nawet bardzo dobrze. Pod względem liczby wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego z wynikiem 22 skargi na 1% udziału rynkowego Warta zaprezentowała się niemal najlepiej wśród wszystkich ubezpieczycieli sprzedających polisy komunikacyjne. Lepszy wynik (16) osiągnął tylko TUW PZUW, ale ten ma minimalne udziały w rynku.
Ubezpieczenia majątkowe
Eksperci porównywarki Ubea.pl sprawdzili także częstotliwość skarg dotyczących wszystkich ubezpieczeń z działu II (tzn. ubezpieczeń majątkowych i pozostałych ubezpieczeń osobowych). Są to nie tylko ubezpieczenia komunikacyjne, lecz także mieszkaniowe, turystyczne czy NNW. Najwięcej wniosków o interwencję Rzecznika Finansowego dotyczyło trzech wiodących ubezpieczycieli:
- PZU S.A. (2369 skarg),
- STU Ergo Hestia SA (961 skarg),
- TUiR WARTA SA (696 skarg).
Po uwzględnieniu udziału rynkowego najwięksi ubezpieczyciele znów jednak wypadli dobrze lub bardzo dobrze. Szczególnie pozytywnie przedstawia się wynik Warty (49 skarg na 1% udziału rynkowego).
– Warta, podobnie jak rok temu, wyprzedziła wszystkich średnich i dużych konkurentów – zauważa Andrzej Prajsnar, ekspert Ubea.pl.
Wyniki „osiągnięte” przez poszczególnych ubezpieczycieli prezentujemy w tabeli poniżej.
– Warto zwrócić uwagę na fakt, że wyniki ubezpieczycieli z najwyższą skargowością w dziale II znacząco spadły względem 2018 roku – zaznacza Andrzej Prajsnarl.
Pozostaje mieć nadzieję, że w 2020 r. ten trend się utrzyma.