Samochód w firmie – jak wybrać dostawczaka
Jerzy Liniewicz, [email protected]
Samochód w firmie budowlanej to podstawowe narzędzie pracy. I nie może to być pojazd byle jaki, pierwszy lepszy. Samochód dla firmy budowlanej musi spełniać kilka kryteriów, a najlepszy pod tym względem jest samochód dostawczy.
Przestrzeń
Przestrzeń ładunkowa to bez wątpienia najważniejszy „składnik” dobrego samochodu firmowego. Sprawa jest oczywista – w samochodzie musi się zmieścić określony ładunek. Raz mniejszy (np. w małej firmie remontowej wiozącej farby czy chemię budowlaną plus drabinę i narzędzia), kiedy indziej całkiem spory (typowa poważniejsza „akcja transportowa” to przewóz stolarki okiennej do inwestora). Wymiana całej stolarki w standardowym mieszkaniu to około 4-5 okien i duże drzwi balkonowe. W przypadku domu jednorodzinnego sprawa jest jeszcze bardziej „pojemna” i trzeba się liczyć z koniecznością przewiezienia nawet kilkunastu okien, drzwi. To i waży, i zajmuje miejsce. A co zrobić z przewozem mebli, dużej ilości materiałów budowlanych, sporych narzędzi, a także ludzi z ekipy budowlanej? Bez pojemnego samochodu nic się tu nie poradzi.
Producenci samochodów oferują jednak sporo modeli znakomicie dostosowanych do różnego typu zadań transportowych. Modele te różnią się:
- rodzajem przestrzeni ładunkowej (konstrukcje otwarte/zamknięte);
- wielkością i pojemnością tej przestrzeni (od około 1 m³, poprzez wersje pośrednie, aż do kilkunastu m³).
Konkretny wybór musi odzwierciedlać obecne, a nawet przyszłe (przewidywane) potrzeby firmy. Czasem wystarczy mniejszy i prosty samochód, który bazuje na konstrukcji samochodu osobowego, ale ma zamkniętą, całkiem użyteczną przestrzeń ładunkową. Nie zmieścimy w niej co prawda stolarki dla domu czy dużych mebli, ale na pewno w sposób bezpieczny możemy używać takiego samochodu do transportu narzędzi bądź ograniczonej ilości innych niezbędnych produktów. Dla małej firmy to dobra oferta – choćby na początek.
Jednak najbardziej popularne i wszechstronne są oczywiście samochody z innej klasy. Mamy na myśli typowe samochody dostawcze z zamkniętą przestrzenią ładunkową. Jest ich na polskim rynku wiele i niemal każdy europejski, koreański lub japoński producent ma je w swoje ofercie. Takie „woły robocze” na kołach to wizytówka firm budowlanych. A do ich prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B.
„Dostawczak” jest naj…
Klasa samochodów dostawczych to szeroka i wszechstronna gama rozwiązań i modeli. Wozy z tego segmentu mają kilka wersji rozstawu osi, kabin czy wysokości dachu. Napędzane są różnymi silnikami, a ich przestrzeń pasażerska i robocza bywa różnie aranżowana. Trudno w jednym artykule opisać całą tę złożoność, ale trzeba mieć świadomość, że jest ona faktem.
Producenci starają się odpowiedzieć na potrzeby firm budowlanych, a te są różne. I stąd bierze się aż tyle wersji samochodów dostawczych. Każda z tych wersji pasuje do określonej działalności firmy i odpowiada na określone zapotrzebowanie robocze. Firmy budowlane na pewno znajdą wersję odpowiednią dla siebie. Warto pokazać jednak przykładowe rozwiązania o charakterze modelowym – taki dobry standard, który ilustruje problem. Co powinien oferować dobry „dostawczak” – oto jest pytanie?
O przestrzeni ładunkowej już wiemy. Naprawdę bardzo przyzwoity wynik w tej konkurencji to około 15 m³ przestrzeni do załadunku oraz możliwość umieszczenia ładunku o długości nieco ponad 4 metry. Takie parametry mają największe modele. O jednej sprawie zapomnieć nie można. Dobrze jest móc dużo do samochodu wpakować, ale równie dobrze, by ów ładunek bezpiecznie (czyli w całości) dowieźć na miejsce. Tutaj samochód też musi się popisać i dysponować skutecznymi rozwiązaniami antykradzieżowymi oraz możliwością zabezpieczenia przewożonych przedmiotów podczas transportu. Przydatny może być hak holowniczy umożliwiający holowanie przyczepy. Można w niej umieścić dodatkowy „tonaż”, by szybciej i efektywniej przetransportować to, co akurat mamy przewieźć.
Lista życzeń
W obecnych czasach najbardziej liczy się ergonomia i funkcjonalność używanych przez człowieka urządzeń. Urządzenie ma sprawnie działać, być przyjazne i bezpieczne. Tego samego oczekujemy od samochodów. Jak ma się to do samochodu dostawczego?
W oparciu o powyższe zasady można sporządzić listę wymagań i oczekiwań, którymi powinien się kierować potencjalny nabywca takiego samochodu. Choć specyfikacja poszczególnych modeli może w różnym stopniu spełniać powyższe warunki (a i potrzeby użytkownika bywają różne), to warto wiedzieć, co na takiej liście może się znaleźć. Na podstawie analizy ofert producentów i wymagań użytkowników, można stwierdzić, że znajdują się na niej przede wszystkim:
- ergonomia – możliwości transportowe, sprawny załadunek/rozładunek, bezpieczeństwo człowieka i przewożonych elementów, możliwość efektywnej pracy ludzkiej i jej komfort, poszanowanie ludzkich sił;
- dostęp do przestrzeni ładunkowej – stopień zintegrowany z tylnym zderzakiem jest tu nieocenioną pomocą;
- uchwyt do mocowania ładunku – gwarantuje zabezpieczenie ładunku i przewożenie go w sposób bezpieczny;
- oświetlenie przestrzeni ładunkowej – komfort i bezpieczeństwo pracy podczas różnych czynności, np. załadunku/rozładunku;
- drzwi boczne – muszą być wytrzymałe i łatwo się przesuwać, to umożliwia swobodny i bezpieczny dostęp do przestrzeni ładunkowej i pracę w niej;
- drzwi tylne – ich skrzydłowa konstrukcja także zapewnia swobodny dostęp do przestrzeni ładunkowej i ułatwi bezpieczna pracę ludziom, przyczyniając się także do bezpieczeństwa ładunku;
- oszczędny i mocny silnik;
- komfort i (bogate) wyposażenie auta (szacunek dla ludzkich sił i zdrowia, łatwość prowadzenia i manewrowania);
- rozwiązania wzmacniające bezpieczeństwo jazdy, technologie proekologiczne);
- design.
Warto też z kalkulatorem w dłoni przeanalizować sprawy serwisowania samochodu, warunki gwarancyjne/pogwarancyjne, koszty eksploatacji, bo i to się liczy (a nawet przelicza) i żaden przedsiębiorca nie może tych spraw pominąć.
Leasing – podstawowe informacje
Co do kwestii sfinansowania zakupu samochodu dla firmy, najlepszym rozwiązaniem wydaje się leasing. Wybrane i istotne z punktu widzenia przedsiębiorcy korzyści z leasingu są następujące:
- Podatkowe – opłata wstępna i raty leasingowe mogą stanowić w całości koszt uzyskania przychodu – korzyści podatkowe niedostępne w przypadku finansowania zakupu środka trwałego poprzez finansowanie kredytowe, a w efekcie – przyspieszenie amortyzacji podatkowej inwestycji;
- Elastyczne struktury opłat – możliwość dopasowania rat leasingowych do sezonowej działalności klienta;
- Brak obciążenia bilansu – dla firm z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw typowa dla rynku transakcja leasingowa nie obciąża bilansu firmy, tzn. korzystający nie wykazuje zobowiązań leasingowych w swoim bilansie;
- Mniej formalności – doceni to każdy przedsiębiorca, który i tak na co dzień musi zajmować się wieloma często uciążliwymi sprawami formalnymi związanymi z prowadzeniem firmy.
Źródło: Opr. JL na podstawie materiałów Spółdzielczego Banku Powiatowego w Piaskach.
CZYTAJ TAKŻE: Przegląd samochodu 2021