Rolety zewnętrzne – jakość i nowoczesność AiC

Elżbieta Amborska, [email protected]

Rolety zewnętrzne cieszą się coraz większą popularnością. Przesłaniają okna praktycznie w każdym nowo budowanym i modernizowanym budynku. O ich montażu, zasadach doboru i użytkowania rozmawiamy z Mariuszem Mireckim, Dyrektorem handlowym firmy AiC, lubelskiego producenta urządzeń tego typu.

Elżbieta Amborska: W ofertach różnych producentów i dystrybutorów pojawia się kilka rodzajów rolet zewnętrznych: elewacyjne, naokienne, adaptacyjne, nadstawne, nasadkowe, podtynkowe, nadprożowe, antywłamaniowe, screeny. Które z nich są w asortymencie AiC?

Mariusz Mirecki: Wszystkie. Tak naprawdę rynek oferuje mniej rodzajów rolet zewnętrznych niż Pani wymieniła. Niektóre producenci po prostu odmiennie określają. My zdecydowaliśmy się na nazewnictwo najbardziej, naszym zdaniem, przyjazne dla klienta. Mamy zatem rolety adaptacyjne, przez niektórych nazywane elewacyjnymi, nasadkowe – określane też jako nadstawne bądź naokienne. Mamy też rolety podtynkowe, antywłamaniowe i screeny.

EA: Czym poszczególne rodzaje różnią się od siebie?

MM: Jeżeli pod uwagę weźmiemy rolety adaptacyjne, nasadkowe i podtynkowe, to najważniejszy jest sposób montażu i współczynnik oporu cieplnego. Adaptacyjne montuje się na gotowej ścianie elewacyjnej bądź ramie okna. Parametry termoizolacyjne tego rozwiązania są mniej korzystne, niż w przypadku montażu rolet nasadkowych czy podtynkowych. Te montuje się bowiem przed wykonaniem elewacji i przykrywa warstwą ocieplenia. Nasadkowe na ramie okna – instalacja w otworze okiennym a podtynkowe z zewnątrz budynku – skrzynka w obszarze nadproża

EA: Ale to oznacza, że ważny jest też etap budowy, na którym klient zdecyduje się na zastosowanie tego albo innego rodzaju rolet.

MM: Tak, określony rodzaj rolety, a więc i sposób jej montażu, decyduje o najlepszym momencie ich zamocowania. Adaptacyjne możemy zamontować w dowolnym czasie, bo poza wykonaniem mocowania praktycznie nie wymagają ingerencji w substancję muru. Jeżeli zdecydujemy się na rolety nasadkowe albo podtynkowe, taka ingerencja może okazać się niezbędna.

EA: Może, to znaczy, że nie musi. Od czego to zależy?

MM: Właśnie od momentu, w którym decyzję o ich zastosowaniu i montażu podejmie klient. Jeżeli zrobi to na etapie projektowania, architekt bądź projektant powinien tak zaprojektować otwór okienny i nadproże, żeby montaż ograniczył się do zamocowania rolety. Tak samo będzie, gdy klient zdecyduje się na etapie budowy, ale jeszcze przed wykonaniem otworów i nadproży okiennych. Wtedy wystarczy korekta projektu.

rolety-zewnetrzne-aic

EA: W praktyce wiele rozwiązań pojawia się w trakcie budowy. Załóżmy, że klient na rolety nasadkowe albo podtynkowe zdecydował się, gdy ściany są już gotowe. Co wtedy?

MM: Gdy otwory i nadproża są już gotowe, trzeba będzie je dostosować do rolet i odwrotnie. Podobnie jak w budynku już istniejącym, remontowanym. Zakres prac zależy od tego, na które rolety zdecyduje się inwestor. Ponieważ nasadkowe mocowane są na ramie okna, trzeba zwiększyć wysokość otworu lub pomniejszyć wysokość okna o rozmiar skrzynki rolety tak, aby cały zestaw zmieścił się w otworze. Zdarza się to jednak rzadko, ponieważ rolety zewnętrzne tego typu nie są u nas tak popularne, jak na Zachodzie Europy. Klienci najczęściej wybierają rolety podtynkowe, które zapewniają osiągnięcie najlepszych parametrów cieplnych. Jeżeli decyzja o ich montażu zapadnie, gdy ściany są już gotowe, trzeba sprawdzić, jak wygląda sytuacja z możliwością ich zamocowania. Teraz termoizolacja ma zwykle grubość 20 cm. Jeżeli to możliwe, skrzynkę rolety przykrywa się cieńszą warstwą ocieplenia, tak żeby całość nie wystawała poza lico muru. Zdarza się jednak, że tak się nie da. Trzeba wtedy rozważyć zastosowanie na przykład boniowania materiałem ociepleniowym, przykrycie skrzynki innym termoizolatorem, na przykład matą ocieplającą bądź styrodurem. Można też rozważyć możliwość cofnięcia nadproża, ale to może być skomplikowany i czasochłonny proces. Inwestorom tymczasem najczęściej zależy, żeby montaż rolet trwał jak najkrócej i zakończył się w przewidzianym terminie.

EA: Wspomniał Pan o popularności różnego rodzaju rolet. W ofercie AiC pojawiły się jakiś czas temu certyfikowane rolety antywłamaniowe klasy RC2 i RC3. Też chyba coraz chętniej stosowane w domach jednorodzinnych?

MM: Rolety antywłamaniowe rzeczywiście cieszą się coraz większym powodzeniem. Jeżeli budynek jest w nie wyposażony, łatwiej ubezpieczyć go na korzystnych warunkach. Oczywiście, o ile mają odpowiedni certyfikat. Kiedyś w budynkach jednorodzinnych najczęściej pojawiały się przesłony klasy RC1, ale tych się nie certyfikuje. Stawiają za mały opór, bo chronią tylko przed włamaniem bez użycia narzędzi. Rolety klasy RC2 i RC3 mają więcej wzmocnień i zabezpieczeń. Dzięki nim są odporne na uszkodzenia mechaniczne. Trudno je podważyć i zdemontować nawet przy użyciu takich narzędzi, jak nożyce do metalu czy piła.

EA: A rolety klas wyższych ?

MM: Nie wprowadziliśmy ich do naszej oferty, bo wykonuje się je na zamówienie indywidualne i indywidualnie certyfikuje. To kosztowny i czasochłonny proces. Podobnie zresztą jest z roletami klas RC2 i RC3. Certyfikaty bezpieczeństwa wydawane są dla określonego modelu rolet.

rolety-zewnetrzne-aic

EA: W swojej ofercie AiC ma za to rolety zewnętrzne typu screen. Mówi się o nich, że są wyjątkowe. Na czym ta wyjątkowość polega?

MM: Screeny są wyjątkowe ze względu na materiał przesłony. Chociaż to rolety zewnętrzne, nie mają pancerza. Przesłona wykonana jest ze specjalnej tkaniny, która z jednej strony dobrze izoluje cieplnie, z drugiej umożliwia częściowe przenikanie światła naturalnego do wnętrz. Można powiedzieć, że screeny zacieniają pomieszczenie, podczas gdy inne rolety zewnętrzne je zaciemniają. Wyglądają przy tym estetycznie i nowocześnie. Ponieważ nie mają pancerza, mniejsza jest skrzynka, co ma wpływ na estetykę elewacji. To istotne zwłaszcza w obiektach o dużej kubaturze. Chętnie montują je między innymi szkoły i biura różnego rodzaju.

EA: Można je też montować od wewnątrz…

MM: Tak, ale wtedy przesłona wykonana jest z innej tkaniny. Zewnętrzna jest odporna na działanie czynników zewnętrznych, takich jak promieniowanie UV, wiatr, opady atmosferyczne. Zamiana tkanin może więc okazać się fatalna w skutkach. W przypadku screenów wewnętrznych wyjątkowe jest też to, że można nimi sterować za pomocą systemu zasilanego z akumulatora (Rollbox). Takie sterowanie użytkownik może zainstalować w dowolnym momencie, nawet samodzielnie. Istnieje też możliwość podłączenia go do systemu smart home.

EA: W jakich systemach powstają Wasze rolety zewnętrzne?

MM: AiC istnieje 28 lat. Przez ten czas przetestowaliśmy systemy różnych dostawców. Szukaliśmy jednak takiego, który dostarczy nam kompletny asortyment wysokiej jakości. Nie chcieliśmy łączyć elementów od różnych dostawców, bo to zwiększa ryzyko, że jakość i trwałość ostatecznego produktu nie będzie spełniała oczekiwań ani naszych, ani klientów. Aktualnie wszystkie nasze rolety zewnętrzne – poza screenami – powstają w oparciu o systemy Aluprof. To sprawdzony kontrahent, który ma nie tylko kompleksową ofertę, ale też dba o jakość dostarczanych systemów. Często potwierdza ją odpowiednimi certyfikatami. Dba też o swoich odbiorców i pozostaje z nimi w żywym kontakcie. Ich dział obsługi klienta pracuje naprawdę doskonale.

EA: Dzisiaj miarą jakości rolet zewnętrznych jest także system sterowania. Jakie rozwiązania AiC proponuje w tym zakresie?

MM: Oferujemy do wyboru kilka systemów sterowania, od manualnego począwszy na smart home control skończywszy. W przypadku sterowania zdecydowaliśmy się na rozwiązania różnych producentów. Wychodzimy z założenia, że każdy klient powinien znaleźć takie, które będzie spełniało jego oczekiwania i potrzeby. A te są mocno zindywidualizowane. Bywa tak, że klienci, którzy montują rolety zewnętrzne w domach nowo budowanych, chcą żeby to było sterowanie określonej marki. Ci zaś, którzy rolety użytkują od jakiegoś czasu zwykle zainstalowali już pewne elementy sterowania, a teraz je uzupełniają. Wtedy wybierają markę, z której skorzystali wcześniej. Mają wtedy pewność kompatybilności systemu, zwłaszcza drogi radiowej.

rolety-zewnetrzne-sterowanie-somfy

EA: W skrócie rzecz ujmując, smart home control zakłada, że sterujemy praktycznie wszystkimi instalacjami w domu przy użyciu jednego pilota z domu i telefonu komórkowego, gdy jesteśmy poza nim. Oferowane przez Was systemy sterowania da się zintegrować z systemem, który obejmuje inne instalacje?

MM: W naszej ofercie są systemy, które sterują nie tylko roletami zewnętrznymi, ale też bramą wjazdową i instalacją oświetleniową. Gdyby jednak ktoś chciał sterować jeszcze na przykład centralnym ogrzewaniem, to trzeba te systemy zintegrować. Jest to możliwe, ale przy spełnieniu pewnych warunków. Z integracją różnych systemów sterowania instalacjami w domu jest jak z łączeniem różnych systemów informatycznych opartych na odmiennym kodowaniu. Nie wszystkie równie łatwo poddają się procesowi.

EA: A trochę bardziej szczegółowo?

MM: Przede wszystkim kompatybilne muszą być centrale. Te, które my oferujemy, są radiowe i pełnią funkcję rutera. To oznacza, że są węzłem komunikacyjnym rozdzielającym sygnały do poszczególnych urządzeń i odbierającym sygnały od nich. Aby mogły zrealizować tę funkcję, muszą „widzieć” elementy, którymi sterują, tak jak komputer „widzi” np. drukarkę. Częstotliwość sygnału we wszystkich systemach sterowania jest taka sama, ale różnią się one kodowaniem. Ich integracja polega zatem na znalezieniu takiego rozwiązania (zmian w oprogramowaniu), które umożliwi komunikację między nimi. Generalnie łatwiej dopasować nasze produkty do już zainstalowanej centrali niż odwrotnie. A mówiąc bardziej obrazowo, łatwiej „uwidocznić” nasze systemy centrali już istniejącej, niż znaleźć centralę, której system kodowania je „zobaczy”.

EA: Czym sterowanie smart home różni się od sterowania centralnego?

MM: Zarówno jedno i drugie oznacza zarządzanie wybranym systemem systemem za pośrednictwem jednego, głównego punktu kontroli, czyli centrali sterującej. Oba rodzaje sterowania opierają się też na sygnale radiowym. Różnią się zaś tym, że sterowanie centralne użytkownik może realizować tylko wtedy, gdy jest w domu. Systemem smart home natomiast może sterować z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy mu do tego smartfon, dostęp do Internetu i specjalna aplikacja. W najnowszych systemach komunikacja z systemem jest dwukierunkowa: użytkownik wysyła polecania, a system informację o ich wykonaniu. Gdy komunikacja jest jednokierunkowa, użytkownik musi po prostu wierzyć, że system wykonał zadanie.

EA: Przy takim sterowaniu, ale też i niełatwym a istotnym montażu, ważna staje się kwestia gwarancji. Na co mogą liczyć Wasi klienci?

MM: Gwarancja na napęd zależy od jego producenta i może trwać nawet 5 lat. Natomiast gwarancji na nasz produkt udzielamy na 24 miesiące. Nie obejmuje ona jednak uszkodzeń mechanicznych powstałych na skutek niewłaściwego użytkowania. Dochodzi do nich zwłaszcza zimą. Najczęściej wtedy, gdy na skutek niskich temperatur pancerz staje się bardziej sztywny, co zwiększa siły oporu przy nawijaniu. W przypadku rolet adaptacyjnych zimą zdarzyć się może ich przymarzanie. Oznacza to, że w czasie pogodnego dnia roztopił się zalegający na wgłębieniu montażowym skrzynki śnieg. Część wody roztopowej przedostała się do jej wnętrza i w nocy, gdy temperatura spadła poniżej zera, zamarzła. Próba podniesienia rolety rano może wtedy doprowadzić do awarii. Uszkodzić rolety można także w śnieżne dni. Nabity w pancerz śnieg, zwiększa średnicę nawoju. Jeżeli roleta nie ma detekcji przeszkody, próba jej podniesienia do końca może spowodować awarię. Napęd wykona bowiem tyle obrotów, ile ma zadane. W pewnym momencie nawój przestaje mieścić się skrzynce, a napęd dalej będzie pracować. Skutek może być taki, że dojdzie albo do uszkodzenia napędu, albo rolety.

EA: A co z gwarancją na montaż i serwisowanie?

MM: 24-miesięcznej gwarancji udzielamy także na naszą usługę, czyli montaż wykonany przez naszą ekipę. Jeżeli chodzi zaś o serwisowanie, to z pomocą służymy każdemu, niezależnie od tego, u kogo swoje rolety zakupił.

EA: Dziękuję za rozmowę.

 

CZYTAJ TAKŻE: Taras pod pergolą
Rolety zewnętrzne. Komfort w stylu screen

 


AiC

Świdnik, ul. Sosnowa 3
tel. 81 532 18 82, tel. kom. 512 273 666
e-mail: [email protected]; www.aic.lublin.pl