Reguły Odpowiedzialnego Biznesu – szansą na rozwój firmy

Dariusz Marciniak, [email protected]

Nie trzeba być dużą firmą, by wdrożyć i przestrzegać zasady biznesu odpowiedzialnego społecznie. Efekty mogą przyjść zaskakująco szybko. I to te wymierne finansowo.

Warto, a nawet trzeba się angażować w lokalne inicjatywy, zarówno biznesowe – co było tematem poprzedniego numeru Fachowca Lubelskiego – ale i te społeczne. Wizerunek człowieka zaangażowanego w działania społeczne z pewnością przyczyni się do poprawy postrzegania firmy. Biznes nie powinien skupiać się tylko na zarabianiu pieniędzy, ale również być odpowiedzialnym. Gdzie działać? Może być to miasto, miasteczko, dzielnica, najbliższa okolica. Trzeba tej przestrzeni poszukać. To nie wymaga dużego wysiłku, a działania te z pewnością nie przejdą bez echa. Podobnie jak współpraca z lokalnymi władzami czy organizacjami społecznymi bądź sportowymi. Potencjalni klienci z pewnością docenią te wysiłki podczas zakupów.

Ważna jest dbałość o wizerunek na zewnątrz. O uczciwości w biznesie można pisać dużo. Ale warto zwrócić uwagę na parę innych czynników.

Odpowiednia komunikacja to dobra droga do odniesienia sukcesu w biznesie. Wszystkie relacje biznesowe, czy to z lokalnymi hurtowniami, producentami, dostawcami, czy firmami, mogą pomóc w tych działaniach. Trzeba być dostępnym, odpowiadać na maile i prowadzić odpowiednie kanały dystrybucji informacji o działaniach swoich i firmy: spotkania, reklamy, newslettery, Facebook itp.

Dobra kadra to następny klucz do sukcesu. Szczególnie wrażliwą kwestią są jasne zasady pracy. Jeśli są zrozumiałe i akceptowane przez wszystkich, pomagają w codziennej pracy, wprowadzają w firmie porządek, stanowią podstawę podejmowania odpowiednich decyzji w relacjach zarówno między pracownikami, jak i z klientami. Okazują się też przydatne w przypadku rozwiązywania sporów. Pracownicy także potrafią docenić komfort pracy w przyjaznym miejscu. Warto im zagwarantować atrakcyjne warunki, umowy o pracę, ale także podjąć wszelkie działania, aby była ona bezpieczna. Zyskacie na tym także wizerunkowo.

Dbaj także o bezpieczeństwo danych. To ważne w czasach zmieniających się regulacji w zakresie właściwego przetwarzania i gromadzenia danych.1

Pamiętajmy, że nasz wizerunek, zarówno jako przedsiębiorcy, jak i firmy, może być kluczem do sukcesów, ale także przyczyną porażek.