Nowa edycja, nowa odsłona

Dariusz Marciniak[email protected]

Z Robertem Głowackim, prezesem Zarządu Targów Lublin S.A. o najnowszej edycji Targów LUBDOM w imieniu Fachowca Lubelskiego rozmawia Dariusz Marciniak.

Dariusz Marciniak: W branży budowlanej przyjęło się przekonanie, że Targi LUBDOM symbolicznie otwierają sezon w regionie. Skąd taka pozycja tej imprezy?

Robert Głowacki: LUBDOM jest stałym punktem w kalendarium wiodących wydarzeń dedykowanych branży budowlanej w makroregionie Polski Wschodniej. Myślę, że ta ugruntowana pozycja wynika przede wszystkim z połączenia wieloletniej tradycji oraz sukcesywnego rozbudowywania targów – zarówno w kontekście powierzchni i ilości wystawców, jak i ich zakresu tematycznego. Wydarzenie to gromadzi kluczowych graczy branży budowlanej, oferujących innowacyjne produkty o wysokiej jakości. Renomowani producenci, znane marki – tak w skrócie można podsumować ekspozycję targową. Już kilka lat temu do grona wystawców dołączyły firmy zajmujące się innowacjami w budownictwie – budownictwem pasywnym czy domem inteligentnym. Rozbudowanie ekspozycji w tym kierunku wynikało z zapotrzebowania rynku. Wśród klientów, potencjalnych inwestorów, wzrosła bowiem świadomość zarówno konieczności dbania o środowisko naturalne, jak i realnych i mierzalnych korzyści wykorzystywania tego typu technologii. Kolejne edycje LUBDOM-u to poszerzenie zakresu tematycznego o ofertę dla ogrodu oraz wnętrzarstwo i aranżację przestrzeni. Bardzo istotny jest też fakt, że impreza ta skupia grono ekspertów związanych z budownictwem i dziedzinami pokrewnymi.

DM: Obecnie organizowane imprezy targowe generalnie nie są już takie jak kiedyś. Zarówno wystawcy, jak i goście od targów oczekują czegoś więcej niż tylko prezentacji produktów. Jak ta sytuacja odzwierciedla się w strategii Targów LUBDOM? Jest jakaś nowa oferta w tegorocznej edycji?

RG: Targi budowlane od kilku lat zmieniają swoją rolę. Kiedyś faktycznie służyły prezentacji produktów, obecnie natomiast służą budowaniu relacji, poszerzaniu horyzontów, dostarczaniu inspiracji. To właśnie na targach rynek poznaje innowacje, które pojawiły się w branży. Tu powstają nowe pomysły, kształtują się przyszłe trendy. Dostrzegając tę tendencję, konsekwentnie realizujemy nową strategię Targów LUBDOM. Organizujemy konferencje, debaty i panele tematyczne, koncentrując się na zagadnieniach istotnych z punktu widzenia branży. Budownictwo, architektura, wnętrzarstwo to dziedziny życia ludzkiego nierozerwalnie związane z designem. Wspólnie z patronami i partnerami LUBDOM-u uznaliśmy, że w makroregionie Polski Wschodniej nie ma lepszego miejsca do zorganizowania wydarzenia poświęconego właśnie tej tematyce. Efektem naszych wspólnych starań jest premierowa edycja Lubelskiego Kongresu Designu i Architektury. Wszystkie powyższe elementy sprawiają, że tegoroczne Targi to będzie zupełnie nowa odsłona tego wydarzenia.

DM: Kongres to z założenia spotkanie przedstawicieli jakiegoś środowiska, których łączą wspólne wartości, cele czy też praca w określonej dziedzinie. Czemu ma służyć Lubelski Kongres Designu i Architektury?

RG: Lubelski Kongres Designu i Architektury współtworzą instytucje branżowe, firmy komercyjne, projektanci, architekci i trenerzy. Łączy je jeden cel – stworzenie wydarzenia skupiającego w jednym miejscu wszystkich, którzy są związani z designem, wzornictwem, projektowaniem oraz architekturą. Jego organizację oparliśmy na trzech filarach: różnorodności, otwartości oraz zasobach i narzędziach. Różnorodność, bo żeby wnieść nową jakość i świeże spojrzenie, chcemy skonfrontować odmienne opinie i różne punkty widzenia. Otwartość, ponieważ design i projektowanie wymagają otwartości umysłu na nowe idee i pomysły. Prelegenci podzielą się zatem z uczestnikami Kongresu swoim doświadczeniem i swoją wiedzą na temat nowych trendów. Zasoby i narzędzia, bo żeby tworzyć i działać, potrzebne są wiedza i umiejętności. Ich nabycie umożliwią szkolenia, spotkania i konferencje organizowane w ramach Kongresu.

DM: Wśród przedsiębiorców często wspomina się o wątpliwościach związanych z udziałem w jakichkolwiek targach, a mimo to wielu bierze w nich udział. Dlaczego firmy decydują się na udział LUBDOM-ie?

RG: Pomimo upływu lat i zmiany formuły LUBDOM-u to w dalszym ciągu doskonałe miejsce na zaprezentowanie swojej oferty i pozyskanie nowych klientów. W dobie Internetu i mediów społecznościowych dotarcie do nich jest bowiem coraz trudniejsze, a nadmierna różnorodność projektów i rozwiązań powoduje wydłużenie procesu podejmowania przez nich decyzji zakupowych. Targi zaś gwarantują firmom bezpośredni kontakt z klientami, co sprzyja tworzeniu silnych relacji. Zwiększa się również rozpoznawalność i świadomość danej marki wśród klientów, a to dla firm oznacza same korzyści. Klienci natomiast mogą otrzymać kompleksową usługę w jednym miejscu i szybciej zrealizować swoje projekty. Co ciekawe, podczas targów nawiązują się też trwałe relacje pomiędzy wystawcami. Podczas imprezy wymieniają się oni swoimi doświadczeniami, tworząc innowacyjne projekty zwiększające ich konkurencyjność w branży budowlanej i wnętrzarskiej.