LUBDOM 2022, czyli budowlanka w cieniu kryzysu
Elżbieta Amborska, [email protected]
LUBDOM 2022 odbył się nietypowo, bo na koniec sezonu budowlanego. Wiosną branża startowałaby może z dużą dozą niepewności po wybuchu wojny na Ukrainie. Teraz cieniem na nastroje wśród uczestników targów położyło się widmo zastoju na rynku.
LUBDOM 2022 przez wielu przedstawicieli branży oczekiwany był z pewnymi nadziejami. To miała być pierwsza pocovidowa edycja tej imprezy. Spotkanie firm i inwestorów w normalnych warunkach. I choć warunki sanitarno-zdrowotne uznać można za jak najbardziej zwykłe, to – niestety – o sytuacji firm budowlanych nie da się tego powiedzieć. Bardzo dobrze odzwierciedlał ją przekrój wystawców obecnych na imprezie.
LUBDOM 2022 bez banków, ścian i dachów
Od kilku lat LUBDOM trudno byłoby sobie wyobrazić bez obecności kilku banków wśród wystawców. W tym roku był tylko jeden: Alior Bank – bank uniwersalny, specjalizujący się w kredytach gotówkowych i hipotecznych. Jego obecność na targach nie dziwi, bo to bodajże najbardziej widoczny w reklamach i najaktywniejszy w promowaniu swojej oferty bank na polskim rynku. Jak widać „trzyma się” tej zasady także w dobie wysokich stóp procentowych.
Symptomatyczna wydaje się także nieobecność firm oferujących materiały ścienne oraz bardzo nieliczna reprezentacja firm oferujących materiały dachowe. Trudno sobie wyobrazić, że głównym powodem nieobecności przedstawicieli z tego segmentu rynku był nadchodzący koniec sezonu budowlanego. Jesień to to dobry moment, żeby osoby planujące budowę wiosnę zapoznały się z ofertą firm oferujących materiały do postawienia domu w stanie surowym. Poza tym jeszcze w tamtym roku inwestorzy rozpoczynali budowy praktycznie do pierwszych przymrozków, a niektórym nawet i te nie przeszkadzały. W tym roku jest inaczej. Nowych budów rozpoczyna się wyraźnie mniej, a na wiosnę może być jeszcze gorzej. Firmy to wiedzą, bo z uwagą śledzą dane dotyczące udzielanych pozwoleń na budowę. Na bieżąco zaś czują, co się dzieje, bo spada im liczba zamówień: kolejki inwestorów do wykonawców są coraz krótsze, rośnie za to liczba „wolnych terminów”. W przyszłym roku niektórzy spodziewają się zatem „ostrej selekcji” na rynku.
Firmy z ogrzewaniem były, ale bez hurra optymizmu
Najliczniej na targach LUBDOM 2022 reprezentowana była branża „energetyczna”. Wśród wystawców były zarówno firmy sprzedające urządzenia grzewcze (kotły, kominki, pompy ciepła), jak i instalacje fotowoltaiczne.
Stoiska z ogrzewaniem cieszyły się sporym zainteresowaniem wśród zwiedzających. Urządzenia grzewcze wprawdzie mocno podrożały, ale w obliczu wysokich cen energii prawie każdy z nas poszukuje maksymalnie efektywnych rozwiązań grzewczych. Wydawać by się zatem mogło, że branża powinna przeżywać hossę. Niestety, kryzys kładzie się cieniem także i w tym segmencie rynku. Popyt na kotły, kominki, pompy ciepła, grzejniki itp. jest i to duży. Problem jest natomiast z podażą. Nie dość, że producenci (zwłaszcza zagraniczni) dostarczają za mało towaru na nasz rynek, to jeszcze na jego dostawę trzeba długo czekać.
LUBDOM 2022 – ekspozycje dla bogatych?
LUBDOM 2022 to przede wszystkim promocja firm, które na rynku wyróżniają trzy czynniki: skala działania, produkt z górnej półki albo produkt na rynku wyjątkowy.
Wprawdzie na targach nie było popularnych marek, takich jak Winerberger czy Roben, jednak większość wystawców obecnych na imprezie to firmy działające w całej Polsce, ze sporym zapasem kapitału (zwłaszcza krajowego) i pewnymi zamówieniami na przyszły rok. Ich produkty lokuje się na tzw. górnej półce, a więc dla klientów z odpowiednio zasobnym portfelem. Do takich należą m.in. nie tylko promowane na LUBDOMIE podłogi firmy Jawor czy Parkiety Pałacowe, ale też systemy domu inteligentnego firmy Grenton oraz materiały brukarskie firmy Pebia. I trzeba przyznać, że ich ekspozycje cieszyły się dużym powodzeniem wśród zwiedzających.
Nie mniejszym zainteresowaniem cieszyli się wystawcy mający w swojej ofercie produkt oryginalny, przeznaczony dla inwestorów szukających unikalnych rozwiązań oraz inwestorów świadomie wybierających określone technologie. Do takich należały m.in. ekspozycje firmy Unihaus (domy z bali), Alusky (okna dachowe z aluminium), Goldsun (instalacje pv – ogrodzenia fotowoltaiczne).
Wśród wystawców z tej grupy optymizm był zdecydowanie największy. Dostrzegają oni symptomy osłabienia koniunktury w budownictwie, ale przynajmniej najbliższa przyszłość rysuje się dla nich w miarę jasnych barwach.
Foto otwierające: Targi Lublin SA
Nagrody Targowe
Konkurs Produkt Roku LUBDOM 2022
Nagroda Targowa – okno dachowe OPA PLUS V2 kolanko, firma Alusky
Wyróżnienia:
- system termoizolacji cienkowarstwowej BAUTER ROOF – firma Media Market Mariusz Ćwirta;
- pompa ciepła VESTA – ZMK SAS Sp. z o.o.;
- kocioł ONE PLUS 8 – firma Heiztechnik Sp. z o.o.;
- zespół zbiorników do gromadzenia wody deszczowej BOLT – Przedsiębiorstwo Usługowe TRAKT Krzysztof Tracz;
- ogrodzenie fotowoltaiczne – firma Goldusn Zamość.
Konkurs Forma Promocji Targowej
Nagrody równorzędne dla:
• DOMO Okna i Drzwi;
• Simba Group Sp. z o.o.
Nastroje w budowlance raczej kiepskie – Fachowiec Lubelski
26 października 2022 @ 15:24
[…] CZYTAJ TAKŻE: LUBDOM 2022, czyli budowlanka w cieniu kryzysu […]