Idealny samochód firmowy

Dariusz Marciniak, [email protected]

W wielu firmach samochód to podstawowe narzędzie pracy. Nie jest tani ani w zakupie, ani w leasingu. Generuje też spore koszty podczas eksploatacji. Trafny wybór jest więc na wagę złota.

Oczywiste jest, że służbowy samochód dekarza, przewożącego na miejsce budowy rusztowania, drabiny i pracowników będzie różnił się od samochodu instalatora, który do wykonania swojej pracy potrzebuje kilku zaworów, uszczelek, jakiegoś miernika itp. Jeszcze inny będzie samochód przeznaczony dla przedstawiciela handlowego, który na pewno nie będzie taki sam, jak ten dla prezesa firmy. Z drugiej jednak strony jest to narzędzie pracy, które powinno posiadać zestaw pewnych zalet, niezależnie od tego, dla kogo jest przeznaczone. Wpływu na ten zestaw nie powinna mieć też marka czy też określony model samochodu.

  1. Jakie atrybuty powinien zatem posiadać idealny samochód firmowy? Niskie koszty zakupu, ale niekoniecznie niskie koszty utrzymania, czy też większy koszt zakupu, ale mniejsze nakłady na eksploatację? Niezawodność i funkcjonalność czy raczej łatwo dostępny serwis i dobre warunki gwarancji? O pomoc w rozstrzygnięciu tych dylematów redakcja Fachowca Lubelskiego poprosiła przedstawicieli kilku dobrze rozpoznawanych na rynku marek samochodów przeznaczonych dla biznesu. Zadaliśmy im dwa proste pytania:
  2. Jakie atrybuty samochodu, który w przedsiębiorstwie ma być narzędziem pracy, uważacie Państwo za najważniejsze (proszę podać od 3 do 5 takich atrybutów)?;
    Które z wymienionych przez Was atrybutów spełniają wybrane Wasze modele?

Oto jak idealne auto firmowe definiują producenci samochodów.

Aleksandra Kuniszyk, ZPUP Energozam Sp. z o.o. (Opel)

Najważniejsze atrybuty samochodu, który w przedsiębiorstwie ma być narzędziem pracy, to:

  • bezawaryjność – Opel cieszy się opinią niezawodnej marki, dobrze utrzymywane modele jeżdżą nawet 1 000 000 km!;
  • ekonomika – Opel plasuje się w klasie średniej, a więc ceny zakupu nie są wygórowane, ponadto, marka charakteryzuje się jedną z największych wartości rezydualnych na rynku wśród samochodów dostawczych (mała utrata wartości). Biorąc pod uwagę ekonomiczny punkt widzenia, ważne są również wysokie rabaty dla firm, niskie koszty serwisowania oraz eksploatacji (niskie spalanie, na przykład dziewięcioosobowe Vivaro spala 5,7 l w cyklu mieszanym);
  • funkcjonalność – samochody marki Opel oferują wiele wariantów wielkościowych, dzięki temu można dobrać auto bardzo dobrze dobrane do potrzeb oraz bardzo szeroką gamę zabudów specjalnych;
  • komfort – przestronne pojazdy, wiele użytecznych schowków, wygodne fotele z atestem AGR, bogate wyposażenie (na przykład klimatyzacja);
  • bezpieczeństwo – najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego, jakie są dostępne obecnie na rynku, na przykład ESP dziewiątej generacji.

Ernest Łomnicki, Auto Park Rusiłowicz, Czarnik Spółka Jawna (Toyota)

Moim zdaniem nie ma czegoś takiego, jak najważniejsze atrybuty samochodu firmowego. Przede wszystkim powinien być optymalnie dobrany do potrzeb przedsiębiorstwa. Przedsiębiorca wybierający samochód służbowy musi mieć gwarancję, że będzie on pracował, a nie generował koszty. Te powinny być jak najniższe. A to zapewnia bezawaryjność, niskie zużycie paliwa i niska utrata wartości. Kluczowym aspektem jest sposób finansowania samochodu, który po użytkowaniu w firmie pozwala na bezproblemowe i bezkosztowe „rozstanie się” z autem i zamianę na nowe.

Każdy z naszych samochodów spełnia powyższe kryteria. Na podstawie doświadczeń przedsiębiorców użytkujących Toyoty możemy jednak stwierdzić, że to napęd hybrydowy wpisuje się idealnie w koncepcję auta firmowego.

Piotr Wróbel, Carrara (Ford)

Ford wychodzi z założenia, że samochód firmowy powinien odpowiadać na określone potrzeby przedsiębiorców. Dlatego dla różnych grup użytkowników biznesowych proponuje auta o nieco odmiennych atrybutach.

Z myślą o przedsiębiorcach prowadzących działalność w różnych obszarach i sektorach rynku stworzona została rodzina modeli Transit. Szeroka oferta modeli dostępnych w wersjach osobowych i dostawczych typu VAN (Courier, Connect, Custom oraz największy Transit) zróżnicowanych pod względem kubatury, długości oraz wysokości przestrzeni ładunkowej.
Samochody dedykowane jako narzędzie pracy dla przedstawicieli handlowych przede wszystkim muszą być komfortowe i charakteryzować się wysoką jakością prowadzenia. Dla nich przeznaczony jest Ford Focus z dopracowanym zawieszeniem i precyzyjnym układem kierowniczym.

Ponieważ dla przedsiębiorcy bardzo ważna jest przewidywalność kosztów oraz odpowiednia dostępność i jakość serwisu, Ford przygotował program Kontrakt serwisowy oraz program przedłużonej gwarancji Ford Protect.

Agnieszka Błaziak, Mercedes-Benz Nobile Motors

Naszym zdaniem najważniejsze zalety samochodu firmowego to:

  • solidne wykonanie;
  • wysoko korzystny współczynnik TCO (całkowity koszt użytkowania pojazdu) – niskie koszty eksploatacji;
  • perfekcyjny w prowadzeniu,
  • bezpieczny (asystent martwego pola, wiatru bocznego, aktywnego układu hamowania);
  • nowoczesny (telematyka).

Wszystkie te atrybuty posiada Merceds Sprinter. Jest jeszcze ważny aspekt, na który chcielibyśmy zwrócić przedsiębiorcom uwagę. Sprinter posiada 1700 opcji, które umożliwiają wykonanie zindywidualizowanej konfiguracji technicznej, idealnie dopasowanej pod branżę klienta.