Charakterystyka małych samochodów dostawczych

Magdalena Cichocka, informator@ihz.pl

Prowadzenie firmy bez samochodu jest praktycznie niemożliwe – trudno się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. To właśnie rodzaj prowadzonej działalności warunkuje wybór odpowiedniego samochodu.

W Polsce rynek samochodów dostawczych (zarówno nowych, jak i używanych) do 3,5 t, którymi można jeździć, mając prawo jazdy kategorii B, bardzo dynamicznie się rozwija. W tej grupie znajdują się m.in. małe pojazdy dostawcze. Producenci, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów, oferują coraz więcej różnych modeli, które konkurują ze sobą nie tylko pod względem np. powierzchni przestrzeni ładunkowej, ale także jeśli chodzi o wyposażenie mające zwiększać bezpieczeństwo i komfort pracy. Coraz częściej posiadają one również udogodnienia znane z aut osobowych.

Główne cechy

Istnieją pewne cechy, które przedsiębiorcy uznają za niezbędne przy wyborze samochodów dostawczych. Należą do nich:
duża powierzchnia ładunkowa – gabaryty przewożonych towarów są tutaj niezwykle istotne, ponieważ bez względu na rozmiar danego auta, każdemu właścicielowi firmy zależy na tym, aby mieściło ono „jak najwięcej”, czyli im jest ona większa, tym lepsza;
niskie spalanie – niskie koszty eksploatacji są bez wątpienia jedną z kluczowych kwestii, ponieważ tego typu pojazdy pokonują nieraz tysiące kilometrów miesięcznie;
bezawaryjność – dzięki temu można uniknąć dodatkowych wydatków związanych z naprawami. Auta dostawcze muszą na siebie pracować – gdy pracują, wówczas przynoszą zysk. Natomiast długotrwałe unieruchomienie pojazdu bądź częste wizyty w warsztacie generują wysokie koszty, a przy tym straty dla firmy.

Użytkowanie

Pojazd użytkowy to przede wszystkim narzędzie pracy, dlatego przedsiębiorcy, którzy muszą przewozić w mieście małe ładunki, będą potrzebować innego auta niż duże firmy budowlane.
Eksperci twierdzą, że jeśli chodzi o przewozy w miastach, to przyszłość należy do małych, kompaktowych furgonów. Do tej grupy zaliczają się np. takie auta, jak: Opel Combo Cargo, Renault Kangoo, Citroën Berlingo czy Peugeot Partner. To wszechstronne samochody, które są dostępne także w wersji kombi. Imponują wydajnością i dopasowują się do codziennych potrzeb, a dodatkowo są niezwykle funkcjonalne. Kilka słów o każdym z nich:
Opel Combo Cargo – został wyposażony w zaawansowane technologie, które zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy, oraz wydajne silniki. Ładowność: do 1000 kg, pojemność przestrzeni ładunkowej: do 4,4 m³. Nawet przy mniejszym rozstawie osi mieści dwie pełnowymiarowe europalety.
Renault Kangoo – to jeden z najlepiej sprzedających się modeli w segmencie osobowo-dostawczych kompaktów. Odniósł ogromny sukces na rynku. Jest produkowany od 1997 r. Co ciekawe, jest dostępny z silnikami Diesla, benzynowymi, a nawet – to unikalna cecha Kangoo – z napędem elektrycznym.
Citroën Berlingo – kolejny przykład wielofunkcyjnego samochodu, którym można wozić różne towary, a jednocześnie używać jako samochodu prywatnego. Jest on pierwszym modelem z segmentu tzw. kombivanów. Został stworzony na miarę potrzeb użytkowników. Charakteryzuje go wyjątkowa modułowość, którą zapewniają m.in. liczne schowki. Mimo swoich niewielkich rozmiarów jest bardzo pakowny.
Peugeot Partner – ten samochód zaskarbił sobie względy niejednego przedsiębiorcy. Jest uznawany za bliźniaczą wersję Citroëna Berlingo – oba modele posiadają podobne cechy.

Najnowsze generacje wymienionych samochodów to prawdziwe motoryzacyjne perełki. Projektanci zadbali o to, żeby zachwycały stylistyką, bo przecież wizerunek firmy również ma ogromne znaczenie.

Podsumowanie

Dokonując wyboru samochodu dostawczego, należy uwzględnić przede wszystkim indywidualne potrzeby, ponieważ to właśnie profil firmy odgrywa najważniejszą rolę. Tego typu auta, czyli pojemne, a jednocześnie bardzo zwinne, zostały stworzone głównie z myślą o małych przedsiębiorcach. Firm z roku na rok przybywa, dlatego też oferta producentów jest coraz większa.

Oceń artykuł
[Głosów:0    Średnia:0/5]